اختلال در سیستم گردش اقیانوس‌ها، سبب ایجاد صدمات جدی خواهد شد

دانشمندان هشدار می‌دهند که اگر افزایش دمای جهان ادامه پیدا کند، سیستم جریان فعلی اقیانوس‌ها، طی چند دهه از بین خواهد رفت. چنین شرایطی می‌تواند فاجعه‌ای ایجاد کند که بر همه تاثیر خواهد گذاشت.

تحقیقات جدیدی که روز سه‌شنبه در مجله نیچر (طبیعت) منتشر شد؛ نشان می‌دهد که جریان اقیانوس اطلس که بخشی از گلف استریم است در سال‌های میانی قرن و همچنین در کوتاه مدت مانند سال ۲۰۲۵، به‌طور کلی  دچار اختلال خواهد شد.

به گفته محققان، نتایج جدید باعث نگرانی است و تغییرات در زمان زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، رخ خواهند داد.

 (AMOC) یک سیستم جریان پیچیده است که مانند یک تسمه حمال عمل می‌کند و آب گرم را از مناطق استوایی به اقیانوس اطلس شمالی می‌ریزد و در آنجا یخ می‌زند، سپس شور شده و قبل از آنکه در مناطق جنوبی پخش شود، در عمق اقیانوس فرو می‌رود.

این سیستم جریان که نقش مهمی در سیستم اقلیمی دارد، در نظم و سازماندهی مدل‌های هوای جهانی و اکوسیستم بسیار کمک می‌کند. اگر این سیستم در برخی مناطق اروپا و آمریکا دچار اختلال شود، ممکن است سبب سردتر شدن زمستان‌ها و بالا آمدن آب دریاها شود.

حدود ۱۲ هزار سال پیش، ذوب سریع یخ‌ها سبب آسیب به AMOC شده بود. همین امر سبب شده بود تا طی ۱۰ سال، دمای نیم‌کره شمالی ۱۰ تا ۱۵ درجه افزایش پیدا کند.

در گزارش سال ۲۰۱۹ پانل تغییرات آب و هوایی بین دولت‌ها و سازمان ملل، تخمین زده شده بود که AMOC طی ۱۰۰ سال تضعیف خواهد شد، اما قبل از سال ۲۱۰۰ به طور کامل از بین نخواهد رفت.